Mikor van szükség korai fejlesztésre?
Korai fejlesztésre akkor van szükség, ha a gyerek egy vagy több fejlődési területen elmarad az életkorának megfelelő szinttől: ez lehet a mozgásfejlődés, az értelmi fejlődés, a hallás- és látásfejlődés, a beszéd és nyelvi fejlődés, a szociális-, érzelmi fejlődés vagy a viselkedés. Ha az alábbi problémák közül bármelyik igaz gyermekére, forduljon a Fővárosi Pedagógia Szakszolgálat kerületi tagintézményhez:- értelmi fejlődési elmaradás
- mozgás-, hallás- vagy látásprobléma
- megkésett beszédfejlődés
- viselkedészavar, szociális készségek eltérései, kapcsolati problémák
- étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok
A fejlesztés célja
A korai fejlesztéssel csökkenteni lehet a lemaradást, a nap mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak. A gyerekek segítséget kapnak ahhoz is, hogy könnyebben be tudjanak illeszkedni a családba, a közösségekbe. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik. Ebben a fejlesztési formában 5 éves koráig vehet részt a gyermek. A korai intervenció, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet támogatása is. Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben nagyon sok szakember vesz részt: gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus, integrációs szakember. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?
- a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálaton keresztül
- bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
- védőnőn, gyermekorvoson keresztül
- közvetlenül megkeresve az országos hatáskörű szakértői bizottságot (Látásvizsgáló,Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló, Beszédvizsgáló Tagintézmények)
A vizsgálat menete
A komplex vizsgálat célja, hogy a szakemberek minél jobban megismerjék a gyermek addigi élettörténetét, a problémák mibenlétét, hiszen csak pontos információk alapján tudják megállapítani, milyen fejlesztésre van szükség. A felmérést végző csapat tagjai megfigyelik a gyereket játék közben, mozgását, reakcióit, kapcsolatait, érzékszervi működését. Speciális vizsgálatokkal, tesztekkel kiderítik, hogy fennáll-e a fejlődési elmaradás. A vizsgálatokon minden esetben ott van a szülő is. A szakemberek az eredmények ismeretében a szülő egyetértésével alakítják ki a fejlesztési javaslatot, amelynél figyelembe veszik a család igényeit, lehetőségeit is. A szakértői vélemény minden esetben tartalmazza a fejlesztés helyét és módját is.Hol kaphat ellátást a gyermek?
- Bölcsődés korú gyermek esetén – ha a feltételek biztosítottak – a bölcsődében történik a fejlesztés.
- Otthon nevelt kisgyermek és családja ambulánsan kap ellátást a lakóhely szerinti pedagógiai szakszolgálati tagintézményben vagy meglévő feltételek esetén egy kerületi bölcsődében.
- Bizonyos speciális esetekben – amikor a körülmények azt indokolják – a gyermek otthona is lehet a fejlesztés helyszíne.
Fejlesztő nevelés
A pedagógiai szakszolgálatok működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet módosítása alapján a szakfeladat a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés körébe került át.